Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından  “Eğitimde FATİH Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi” 4-5 Kasım 2016 tarihlerinde Ankara’da yapıldı. Bu yıl ikincisi düzenlenen zirve, büyük bir katılımla gerçekleşti.

2 bin katılımcı ve 154 konuşmacının yer aldığı zirvede 26 oturum, 28 atölye çalışması ve 3 panel gerçekleşti. Oturumlar, YEĞİTEK daire başkanları ve alan uzmanları tarafından yönetildi. 11 yabancı çağrılı konuşmacı bildirilerini sundu. Pek çoğu akademisyen olan yabancı konuğun sunumları simultane çeviri ile katılımcılar tarafından dinlendi. Ayrıca tüm konuşmalar F klavye dünya şampiyonları tarafından anında yazılarak LED ekrana yansıtıldı.

Zirvenin açılış konuşmalarını Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Doç. Dr. Yusuf TEKİN ve Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürü Bilal TIRNAKÇI yaptı.

Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Doç. Dr. Yusuf TEKİN konuşmasında Eğitim Teknolojileri Zirvesi’ni geleneksel hâle getirmek istediklerini, sektörün ve akademisyenlerin talepleri doğrultusunda kendi politikalarını revize etmeye çalıştıklarını belirtti. Ayrıca Tekin; FATİH Projesi’nin sadece dağıtılan tabletlerle ölçülmeye çalışılmasından kaynaklanan olumsuz algıyı değiştirmek istediklerini, FATİH’in teknoloji kullanımının yaygınlaşmasını sağlayan, pedagojik boyutları da olan Bakanlığımızın en yoğun çalıştığı projelerden biri olduğunu vurguladı. Teknolojiyi eğitim sektöründe kullanırken çocuklara etik değerleri de vermenin gerekliliğine dikkat çeken Tekin, eğitim teknolojisinin yaygınlaşması tartışılırken teknoloji ahlakı kavramını da düşünmemiz gerektiğinin altını çizdi.

YEĞİTEK Genel Müdürü Bilal TIRNAKÇI da yaptığı konuşmada; içinde bulunduğumuz bilgi çağının üretime dayalı olduğunu, üretimin ise ancak bilimsel gelişmeleri, kişisel ve toplumsal hayatta aktif hâle getirmekle mümkün olduğunu dile getirdi. Bunun için Eğitimde FATİH Projesi’nin, dünyanın en gelişmiş algoritmasıyla çalışan dijital eğitim hamlesi hâline geldiğini ve bu hareketin amacının, bir bilgi toplumu oluşturmak ve eğitimde teknolojiyi yararlı kılmak olduğunu belirtti. Zirve sayesinde Türkiye’nin ufkunu geliştirme hedefine Eğitimde FATİH Projesi ile sunulacak katkıyı canlı tuttuklarını dile getirdi. TIRNAKÇI, sözlerine şöyle devam etti: “’Eğitim Daima’ sloganımız, eğitimin dört duvar arasına hapsolunamayacağına duyduğumuz inancı yansıtmaktadır. Bu noktada FATİH Projesi’nin önemli bileşenlerinden biri olan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) yüz akımızdır.”

Açılış programı Eğitimde FATİH Projesi, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Eğitim Teknolojileri Zirvesi Konulu Sinevizyon Gösterimi ve 15 Temmuz darbe girişiminde şehit olan YEĞİTEK Genel Müdürlüğü eski daire başkanlarından İlhan Varank anısına düzenlenen sinevizyon gösterimi ile devam etti.

Program çağrılı konuşmacılardan Türk Telekom CEO´su Paul DOANY, Microsoft Eğitim Stratejileri Direktörü Eve PSALTI, Global Teacher Prize Finalisti Maarit ROSSI’nin eğitim teknolojileri ile ilgili konuşmalarıyla sürdü.

Zirve’nin açılışı “Bilişim ile Eğitimde Zorunlu Dönüşüm: Neden ve Nasıl?” konulu panel ile sürdü. YEĞİTEK Genel Müdürlüğü Eğitim Bilişim Sistemleri Daire Başkanı Dr. Yakup YÜKSEL’in başkanlığında düzenlenen panelde, Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yasemin GÜLBAHAR GÜVEN, Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Selçuk ÖZDEMİR, Bahçeşehir Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Şirin KARADENİZ’in bildirilerini sunmalarıyla tamamlandı.

4 Kasım Cuma günü öğleden sonra zirvede 10 oturum ve 7 atölye çalışması yapıldı.  İlk oturuma eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve deneyimlerini paylaşmak üzere Finlandiya’dan TeacherGaming CEO’su Santeri KOIVISTO, Funzi Founder’ın kurucusu Aape POHJAVIRTA, Fun Academy CEO’su Sanna LUKANDER ve Almanya’dan Lohika CEO’su Henrike LODE katıldı. Eş zamanlı olarak gerçekleştirilen  “Medya Gözüyle Eğitime Bakış Paneli” de büyük bir ilgiyle izlendi. Bu panelde konuşmacı olarak İBB Medya A.Ş. Medya ve PR Uzmanı Ümit SANLAV, ATV Ana Haber Sunucusu Cem ÖĞRETİR, HABERTÜRK Haber Spikeri Buse BİÇER, Yıldız Teknik Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. A. Teyfur ERDOĞDU,  Yenişafak gazetesi yazarı ve AA Eski Genel Müdürü Kemal ÖZTÜRK yer aldı.

Günün son bölümünde gerçekleştirilen sekiz oturumun konu başlıkları şöyleydi: Uzaktan Eğitim, Kodlama, Kod Eğitimi, e-İçerik Oluşturma/e-İçerik Oluşturma Araçları, Üç Boyutlu Teknolojiler, Eğitimde Mobil Öğrenme, Etkileşimli Tahta Kullanımı, Öğrenci Merkezli Eğitimde Teknoloji Destekli Başarılı Uygulamalar, Eğitim Bilişim Ağı.

5 Kasım Cumartesi günü saat 9.30’da çağrılı konuşmacılardan Indiana Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali JAFARI, Finpeda LTD’den Pasi MATTILA, Promethean Eğitim Danışmanı Dr. John COLLICK, Glasgow Consulting Group’tan Vishal PANDEY eğitim teknolojilerinin, yeni neslin kişisel dünyalarında ve eğitim hayatlarındaki rolünü yapmış oldukları çalışmalar üzerinden anlattılar. Bu oturuma eş zamanlı olarak 4 panel, 11.15-16.30 arasında ise 15 oturum gerçekleştirildi. Yoğun bir ilgiyle karşılanan oturumlardan biri “STEM” başlıklıydı. STEM eğitiminin; üretim, buluş yapma bilgi ve becerilerini kazandırmayı hedefleyen; Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik alanlarında disiplinler arası etkileşime dayalı yeni bir eğitim modeli olduğu anlatıldı. Bu konuda dünyadaki başarılı çalışmalarından örnekler verildi. STEM’e sanatın eklenmesi ile ilgili gelişmelerden de bahsedildi. İlgiyle dinlenen oturumda STEM’in ölçme değerlendirme boyutu konuşmacı ve dinleyiciler tarafından tartışıldı.

İlgiyle takip edilen diğer oturumlardan biri de “Robotik”ti. Bu oturumda robotik çalışmaların öğrenmeye, eğitime ve bilime katkısı çeşitli örnek uygulamalar eşliğinde sunuldu. Bir robotun veya elektronik kartın bir derleyici tarafından programlanmasının ve kodlamanın günümüzde ve gelecekte ne denli önemli olacağı konusunun altı çizildi.

Atölye çalışmaları da en az oturumlar kadar ilgi gördü. Zirve web sayfasından kayıt olarak atölyelerde yer alan katılımcılar gelecek yıllarda düzenlenecek zirvelerde atölyelerin süresinin ve sayısının artırılmasını talep ettiler.

Türk Telekom başta olmak üzere FATİH Projesi ve EBA’nın tedarikçisi ve paydaşı olan kurum ve kuruluşlar ile STEM, kodlama ve robotik üzerinde çalışan çok sayıda kurum ve kuruluş,  zirvede stant açarak ziyaretçilerle eğitim teknolojileri alanındaki birikimlerini paylaştılar.

2015’teki zirveye göre panel, oturum ve atölye çalışmaları bakımından daha kapsamlı bir organizasyon gerçekleştirildi. Katılımcılar, zirve sonunda memnuniyetlerini dile getirerek kendileri için bu tarz çalışmaların teknolojinin eğitime yansımasını yakından takip etmek adına faydalı olduğunu ve zirvenin sürekli hâle getirilmesinin önemini vurguladılar.